Svátek má: Teodor

Regiony

Velikost textu:

Budoucnost regionální železniční dopravy především na jižní Moravě

Budoucnost regionální železniční dopravy především na jižní Moravě

Na půdě  Krajského úřadu Jihomoravského kraje u kulatého stolu proběhlo jednání o budoucnost regionální železniční dopravy především na jižní Moravě.

Ilustrační foto
10.červen 2017 - 11:00

O důležitých infrastrukturních projektech, nákupu nových železničních jednotek nebo výstavbě Park and Ride parkovišť na něm spolu s dopravními experty, zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah (ČD) jednali představitelé kraje v čele s náměstkem hejtmana pro dopravu Romanem Hanákem. Uvedla pro Jihomoravskenovinky.cz Monika Brindzáková,  tisková mluvčí Krajského úřadu Jihooravského kraje.

„Železniční doprava tvoří tradičně páteř Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Proto jsem rád, že nová krajská koalice v mnohém navázalo na započaté projekty. Chceme dovést do zdárného konce nákup nových kolejových vozidel, abychom omladili vozový park a lidé cestovali po jižní Moravě pohodlnými a moderními soupravami. Dál budeme pokračovat i ve zlepšování našeho integrovaného dopravního systému, který je už dnes vzorem nejen v rámci České republiky, ale celé Evropy,“ uvedl náměstek hejtmana Hanák.


Vizí do budoucna je motivovat co nejvíce lidí, kteří dnes dávají přednost individuální automobilové dopravě, k přesedlání na vlak.

„Cestující musí mít komfortní možnost přesednout v dopravních uzlech z auta na vlakový spoj, který je rychle dopraví do a z centra Brna. Se zástupci SŽDC jsme proto dnes jednali o možnosti uzavření memoranda o spolupráci na přípravě a výstavbě takzvaných Park and Ride parkovišť. Jihomoravský kraj by vytipoval vhodné lokality a tento seznam předal SŽDC. Ta by poté realizovala samotnou stavbu, protože jako jediná ze zúčastněných institucí může na tyto účely žádat o příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zároveň by s tím odpadla také řada majetkoprávních otázek, protože vlastníkem dotčených pozemků je v některých případech právě SŽDC. V současné chvíli se bavíme o přibližně 10 parkovištích a do celého procesu chceme co nejintenzivněji zapojit i představitele obcí, na jejichž území by se nacházela,“ přiblížil Hanák.

Výzvou do budoucna je i nedostatečně modernizovaná železniční infrastruktura a dokončení klíčových projektů elektrifikací, zkapacitnění a urychlení tratí. „Věci se však dávají do pohybu i v této oblasti. Mezi lety 2018 – 2019 nás čeká v režii SŽDC revitalizace a elektrifikace tratí mezi Šakvicemi a Hustopečemi či Hrušovany u Brna a Židlochovicemi. V roce 2019 předpokládáme start projektu Brno – Zastávka u Brna a o rok později takzvané Boskovické spojky,“ uvedl Hanák.

Zároveň s tím pokračují i přípravy dalších důležitých infrastrukturních staveb, jako je například výhybna v Rajhradě, nebo elektrifikace příměstských tratí Zastávka u Brna – Náměšť nad Oslavou – Třebíč, Střelice – Moravský Krumlov – Hrušovany nad Jevišovkou či Ivančice, Tišnov – Nedvědice.

(jv,jihomoravskenovinky.cz,foto:jmk)