Svátek má: Radana|Radan

Regiony

Velikost textu:

Projekt plynofikace vozového parku brněnské MHD je dokončen

Projekt plynofikace vozového parku brněnské MHD je dokončen

Již polovina autobusů Dopravního podniku města Brna jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Byl tak dokončen projekt plynofikace vozového parku brněnské MHD.

Autobus na plyn
21. září 2018 - 11:00

„Sto šedesát autobusů nejenže šetří životní prostředí, ale jak ukazuje jejich provoz, dokáže uspořit i velké množství finančních prostředků. Navíc většinu nákladů na jejich pořízení pokryly dotace z evropských fondů, což svědčí o velmi dobré přípravě celého projektu a také žádostí o dotace,“ zhodnotil nákup primátor města Brna Petr Vokřál.

Projekt plynofikace vozového parku DPMB odstartoval na jaře roku 2014, kdy ve vozovně Slatina začala výstavba plnicí stanice na CNG. Ve stejném roce pořídil DPMB prvních dvanáct autobusů na stlačený zemní plyn. O rok později (2015) se počet vozů rozšířil o dalších 88 kusů. Významným milníkem byl i začátek roku 2016, kdy Dopravní podnik města Brna spustil provoz první městské plnicí stanice na CNG. Tato stanice slouží veřejnosti, ale i městským firmám.  Druhá etapa nákupu vozů započala na konci roku 2017 a byla ukončena v polovině roku 2018. Ve třech dodávkách bylo do Brna dodáno celkem šest desítek nových vozů (44 kloubových a 16 sólo).

„Nákup těchto autobusů současně v brněnské MHD odstartoval i etapu klimatizovaných vozů. Šest desítek autobusů, které v uplynulých měsících dorazily, je totiž vybaveno klimatizací salónu, kterou mohli cestující vyzkoušet už letos v létě. Postupně si na novinku zvykají jak naši řidiči, tak i cestující. Mohu přislíbit, že klimatizovaných vozů bude v budoucnu v Brně přibývat. Už nyní například běží modernizační program, kdy montujeme klimatizaci pro cestující do dalších 56 autobusů Urbanway,“ prozradil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Vedení Brna schválilo memorandum k výstavbě železničního uzlu

Všech 160 autobusů na CNG, které jsou plně nízkopodlažní, vyšlo na více než 1,2 miliardy korun. Přes 900 milionů korun získal dopravní podnik z evropských dotací. Jednou z hlavních výhod těchto vozů je jejich ekologický provoz. Autobusy na stlačený zemní plyn totiž mají až o 80 % méně emisí než původní dieselové autobusy a díky nim se se tak každoročně dostane do ovzduší o téměř 62 tun škodlivých látek méně.  CNG autobusy najely po Brně už 24,3 milionů kilometrů a spotřebovaly 9000 tun CNG. Ušetřily tak více než 131 milionů korun z provozních nákladů na pohonné hmoty.

Jihomoravskenovinky.cz informovala Barbora Doležalová za Dopravní podnik města Brna.

(jv,jihomoravskenovinky.cz foto:arch.dpmb)