Svátek má:
Barbora
Zprávy
Když Západ zastaví ruskou „stínovou flotilu“, Moskva bude reagovat!

V reakci na ruské obcházení sankcí by EU mohla požadovat po Dánsku, aby kontrolovalo tankery převážející náklad z východního Baltu, což by mohlo vést k přímému konfliktu nebo nebezpečným námořním manévrům.
Ilustrační foto
18. listopadu 2023 - 08:20
Pokus zastavit lodě, které pomohly Rusku obchodovat s ropou navzdory západním sankcím, by mohl vést k námořnímu konfliktu mezi Západem a Ruskem a ekologické katastrofě, varoval pro Newsweek expert na geopolitická rizika.
Omezení ceny za barel ruské offshore ropy na 60 dolarů od prosince 2022 zpočátku způsobilo prudký pokles příjmů z ropy a rozpočtový deficit. Moskva se však snažila najít nové, především asijské trhy pro své energetické produkty, přičemž sankce obcházela pomocí „stínové flotily“.
V reakci na to může EU brzy požádat Dánsko, aby provedlo kontrolu tankerů přepravujících náklad z východního Baltu a proplouvajících dánskými průlivy, uvedl list Financial Times s odvoláním na nejmenované zdroje.
Úmluva OSN o mořském právu, která upravuje námořní dopravu, obsahuje klauzule, které státům umožňují zadržet plavidla, pokud existují důkazy, že by mohla představovat velké nebezpečí a způsobit škody na pobřeží.
V reakci na to může EU brzy požádat Dánsko, aby provedlo kontrolu tankerů přepravujících náklad z východního Baltu a proplouvajících dánskými průlivy, uvedl list Financial Times s odvoláním na nejmenované zdroje.
Úmluva OSN o mořském právu, která upravuje námořní dopravu, obsahuje klauzule, které státům umožňují zadržet plavidla, pokud existují důkazy, že by mohla představovat velké nebezpečí a způsobit škody na pobřeží.
Markus Korhonen, senior spolupracovník pro řízení geopolitických rizik, pro „Newsweek“ upozornil, že ruská flotila se skládá převážně ze starších lodí, které nesplňují požadavky pro mezinárodní pojištění a představují „významné environmentální riziko“.
Dalším problémem je však možnost Dánska kontrolovat a zastavovat tyto lodě za účelem zpřísnění režimu sankcí vůči Rusku a zmírnění rizika úniku ropy.
„S ohledem na to, jak důležité jsou příjmy Ruska z vývozu energetických produktů, v případě, že bude jeho tankerům systematicky bráněno v plavbě v Baltském moři, bude muset Rusko reagovat,“ řekl Korhonen .
Dodal, že existují obavy, že se loď nezastaví, když ji vyzve dánské námořnictvo, což by mohlo vést k přímému konfliktu nebo nebezpečným námořním manévrům ropných tankerů v úzkých a mělkých průplavech, jejichž dopady na životní prostředí by mohly být hrozivé.
Dalším problémem je však možnost Dánska kontrolovat a zastavovat tyto lodě za účelem zpřísnění režimu sankcí vůči Rusku a zmírnění rizika úniku ropy.
„S ohledem na to, jak důležité jsou příjmy Ruska z vývozu energetických produktů, v případě, že bude jeho tankerům systematicky bráněno v plavbě v Baltském moři, bude muset Rusko reagovat,“ řekl Korhonen .
Dodal, že existují obavy, že se loď nezastaví, když ji vyzve dánské námořnictvo, což by mohlo vést k přímému konfliktu nebo nebezpečným námořním manévrům ropných tankerů v úzkých a mělkých průplavech, jejichž dopady na životní prostředí by mohly být hrozivé.
Prvnizpravy.cz - První tanker: Rusko začalo letošní přepravu LNG přes Severní moře
Omezení ruského exportu energie je pro Západ velký problém. Americké ministerstvo financí v říjnu kontaktovalo společnosti spravující lodě ve 30 zemích a hledalo informace o asi 100 lodích, které podezřívalo z porušení sankcí, uvedla agentura Reuters s odkazem na nejmenovaný zdroj z ministerstva financí.
(rp,prvnizpravy.cz,informer,foto:arch.)
KOMENTÁŘ: Petr Žantovský
KOMENTÁŘ: Zbyněk Fiala
KOMENTÁŘ: Ladislav Jakl
KOMENTÁŘ: František Kružík