Svátek má: Dobroslav

Zprávy

Velikost textu:

SCMP o „pochmurné“ mezinárodní dodavatelské a dopravní krizi!

SCMP o „pochmurné“ mezinárodní dodavatelské a dopravní krizi!

Kvůli prudkému poklesu poptávky a problémům v letecké dopravě, převážně naložené zdravotnickou produkcí, se mezinárodní dodavatelský řetězec výrazně propadl.

Ilustrační foto
6. dubna 2020 - 10:15

Jak píše časopis South China Morning Post, pozorovatelé se obávají, že při karanténě ani nebude vykládáno již dodané zboží, a předpovídají chaos infrastruktury v podmínkách „největší krize od druhé světové války“.

V úterý 31. března, po více než dvou měsících karantény v důsledku epidemie koronaviru, přístav Wu-chan, důležitý dodavatelský bod v řetězci pro čínský těžký průmysl, obnovil svoji práci, píše Finbarr Birmingham, ekonomický analytik South China Morning Post.  

V témže týdnu však Etiopie uzavřela hranice, Myanmar zrušil všechny komerční lety, Jižní Afrika uvalila omezení na přepravu veškerého nákladu kromě základního zboží. Dříve se k takovým tvrdým opatřením zaměřených na omezení šíření pandemie již uchýlily Spojené státy, Kanada a většina Evropy.

„To je případ, kdy se jedny dveře otevřely a dalších 50 okamžitě zabouchlo," komentuje stav autor článku. Taková omezení v mezinárodní dopravě se nemohou neprojevit na obchodu. Podle nejnovějších statistik tak kvůli masovému zrušení letů ceny letecké přepravy z Číny do jihovýchodní Asie stouply o více než 200%, do Evropy a Spojených států - o více než 100%. Tento trend bude pokračovat, protože letadel je stále méně a v nákladech, včetně osobních letadel, na nichž se přepravují obchodní zásilky, dnes převažují zdravotnické prostředky.

Podle novináře se kvůli tak napjaté situaci v letecké dopravě vlastník Bostonského amerického fotbalového klubu New England Patriots Robert Kraft dokonce rozhodl poslat své vlastní letadlo pro ochranné masky a lékařské vybavení do Říše středu.


„Vzhledem k tomu, kolik komerčního zboží je odesíláno osobními letadly a že 90 procent z nich v současné době nelétá z Číny, dnes nic nezůstalo z bývalých objemů přepravy. Zůstávají pouze nákladní letadla, ale protože poptávka po zdravotnických výrobcích je extrémně velká, prostor pro všechno ostatní je extrémně omezený,“ vysvětluje Stefan Holmqvist, generální ředitel hongkonské logistické společnosti Norman Logistics.

S námořní přepravou je to na první pohled klidnější, ale i tady jsou úskalí. Podle Dana Brutlaga z Cargometrics, společnosti pro sledování lodí v oceánech, čínský vývoz a dovoz po moři se ve srovnání s únorem obnovil, ale v tomto ročním období zůstává za očekáváním.
 
Přesto se Brutlag a další odborníci v oblasti dopravy nijak neradují.Většina nynějších nákladů na lodích je zaplacena předem a odráží úroveň poptávky, která je již dnes zastaralá. Vzhledem k rozšířené karanténě není ani známo, zda někdo vyloží tyto lodě v jejich cílových místech, a kam a jak bude zboží odesláno.


Steve Ferreira, vedoucí další společnosti pro sledování přepravy, Ocean Audit, říká: „V příštích několika týdnech očekáváme příliv nákladu z Číny. Ale vzhledem k tomu, že máloco funguje a místo pro skladování zboží není, hrozí nám chaos, pokud jde o infrastrukturu a distribuční centra. Všechno je pochmurné a mlhavé. Mnoho mých klientů nyní přešlo na dodávky a prodej domů, ale to není nic ve srovnání s objemy prodanými v tradičních bodech." Stefan Holmqvist poznamenává, že kvůli prudkému poklesu poptávky již jeho společnost zaznamenává mnoho zrušených objednávek na poslední chvíli z Číny do USA a Evropy.

Není divu, píše analytik SCMP Birmingham: Koneckonců, kvůli uzavření mnoha maloobchodních prodejen, karanténě a sebeizolaci, lidé začali kupovat mnohem méně. Výrobci v Indii, USA, Kanadě, Itálii hlásí velký pokles počtu objednávek. Čínští dodavatelé si také stěžují na klesající poptávku a problémy s dopravou a situace se zhoršuje tváří v tvář nové „největší světové krizi od druhé světové války“.

(kou, prvnizpravy.cz, scmp.com, foto: arch.)