Svátek má: Oleg

Komentáře

Evropskou ekonomiku opanoval optimismus z konce pandemie

V posledním týdnu měsíce přicházejí obvykle na řadu různé průzkumy důvěry či nálad a výjimkou není ani ten právě končící.

Už v pondělí jsme měli možnost se dozvědět, že českou ekonomiku opanoval největší optimismus od začátku pandemie, nebo že německé Ifo se dostalo na téměř dvouleté maximum. A včera pak přišly na řadu podrobné výsledky nálad za odvětví v jednotlivých zemích EU, které dubnový optimismus opět potvrdily. Nálada v zemích EU je nejlepší za poslední téměř tři roky, výrazně se zlepšila očekávání firem v případě dalšího vývoje zaměstnanosti i investic. Optimismus průmyslových firem je díky zakázkám dokonce nejvyšší v historii a pozitivní trend nabrala i očekávání v dalších odvětvích. Podnikatelé přitom nemají jen velká očekávání od příštích měsíců, kdy by měly odpadat restrikce s tím, jak ustupuje pandemie a rostou počty naočkovaných obyvatel, ale mnohem příznivěji hodnotí i svoji stávající ekonomickou situaci. Nevšimnout si nelze ani nadprůměrně dobré nálady spotřebitelů, kteří se sice více než v předchozích měsících obávají inflace, ale za to mnohem méně nezaměstnanosti.

 


Velmi podobně už vyzníval v pondělí zveřejněný průzkum za samotnou ČR. Nicméně teprve nyní se můžeme podívat podrobněji, jak svoji situaci hodnotí tuzemské firmy a s jakými vyhlídkami počítají pro nadcházející měsíce. Asi nikoho nepřekvapí poněkud uvadající sentiment v automobilovém průmyslu nebo u výrobců elektroniky, kteří se musejí vypořádávat s nedostatkem dovážených komponent, nicméně i tak předpokládají, že poptávka po jejich produktech poroste a že proto budou muset nabírat nové zaměstnance. O 180 stupňů se obrátila nálada ve službách, které se po březnovém zklamaní konečně mohou připravovat na brzký konec lockdownu. Nejde přitom jen o oblast HORECA, ale i obchod nebo dopravu. A příznivěji do dalších měsíců hledí i ve stavebnictví, které se zvlášť v případě pozemní výstavby stále ještě neodrazilo ode dna. Očekávání konce lockdownu jsou velká a nezbývá než vyčkat, jak se materializují v tržbách a v neposlední řadě i v cenách. Protože právě potenciální zdražování stále přiživuje obavy mezi spotřebiteli, kteří se nyní inflace bojí více než třeba nezaměstnanosti.

Petr Dufek